jueves, 7 de noviembre de 2013

Activitats interactives

En aquest tercer taller, el que farem serà elegir dues eines per crear activitats interactives. Aquestes dues eines les descriurem com ja hem fet anteriorment amb altres eines, i a més, mostrarem un exemple d'activitat que es pot crear i que podrà ser de gran utilitat en l'aula.

  • EDUCAPLAY
Educaplay és una eina que serveix per crear activitats interactives que seran de gran utilitat a l'aula. La seva URL és: http://www.educaplay.com/. Es tracta, per tant, d'una pàgina web. A aquesta pots veure exemples d'activitats i realitzar-les sense haver de registrar-te. Però, també tens l'opció de registrar-te i crear les teves pròpies activitats. D'aquesta manera pots adaptar els continguts que vols utilitzar a classe en el cas de que no trobis cap acord al que cerques.
És una pàgina web totalment gratuïta, només es necessari el registre amb les dades i el teu correu per poder fer-hi ús. Per tant, és molt accessible i pràctica, ja que són activitats molt senzilles de crear i estan a l'abast de tothom.
Els idiomes en els que podem traduir la pàgina són: castellà, francès i anglès.
Ara, explicarem una mica quines són les possibilitats que presenta:

- Mapa interactiu:
El mapa interactiu consisteix en definir o identificar a una imatge que elegirem (ja pot ser una fotografia, mapa, esquema...) punts que ens interessa que aprenguin.
Per exemple, podem elegir el mapa d'Espanya i identificar les comunitats autònomes, identificar els ossos del cos etc.

- Completar:
Afegir paraules que falten a un paràgraf o frase que prèviament hauran estat eliminades.

- Diàleg
Escoltar i llegir un diàleg entre dues persones.

- Ordenar lletres
Ordenar les lletres desordenades per formar una paraula o frase.

- Relacionar
Organitzar una sèrie de paraules per classificar-les de manera correcta. Un exemple seria encontrar parelles de paraules, famílies, sinònims...

- Test
Contestar a unes preguntes encadenades seqüencialment. El nombre de cada preguntes es pot elegir, i cada resposta pot venir definida amb una definició escrita, una imatge o un so.
A més, les respostes podem trobar-les: de forma escrita, seleccionant una resposta entre diverses opcions, o seleccionant més d'una opció correctes entre diverses.

- Presentació
Recopilar i mostrar contingut als usuaris d'una forma organitzada, pedagògica i visualment atractiva.

- Endevinalla
Has d'averiguar una paraula a través de pistes que et facil·liten. Cada vegada que utilitzes una pista, la puntuació obtinguda disminuirà. Però, cada endevinalla té un nombre màxim d'intents que no has de superar.

- Mots creuats

- Dictat

- Ordenar paraules
Ens presenten paraules desordenades, i les hem d'ordenar per formar una frase o paràgraf amb sentit.

- Sopa de lletres

- Col·lecció
Conjunt d'activitats relacionades amb una mateixa temàtica o objectiu.

- Videoquiz
L'activitat consisteix en seqüències d'un vídeo o part d'aquest, i a continuació unes preguntes sobre això.


Aquestes són les activitats que pots realitzar o que pots crear tu mateix, i la major utilitat d'aquesta pàgina web. Però, cal dir, que a més d'aquestes activitats la pàgina web ens presenta un blog en el que es tracten temàtiques relacionades amb la pàgina, una portada, un mitjà de contacte i recursos educatius que et poden servir a l'hora de realitzar-los a l'aula o per donar-te idees a l'hora de realitzar la teva pròpia activitat.

És aquesta eina la que hem utilitzat per crear dues activitats multimèdia.

La primera activitat consisteix en dur a terme una sopa de lletres a partir de la pel·lícula que hauran vist prèviament: Ratatoille. És una activitat més dinàmica, que no es centra tant en adquirir coneixements si no en tenir una sessió més divertida i poder aprofitar la pel·lícula d'una forma més original. Una vegada hagin vist la pel·lícula, hauran d'identificar els diferents personatges que han aparegut.




La segona és de mots creuats. Com que el nostre tema és "Kontakontes, kontapelis", hem decidit fer una activitat de paraules significatives d'un llibre com pot ser la portada, l'índex, el protagonista, les parts de la història... Per tant, a l'activitat es presenta una definició que l'alumne haura d'associar mentalment amb una paraula i comprovar si és la correcta.
Com expliquem a la guía didàctica, l'activitat es realitzarà dues vegades: a mode de pluja d'idees per saber quins coneixements tenen prèviament, i després d'alguns matissos al final de la sessió.











  • JCLIC
La URL d'aquesta eina és: http://clic.xtec.cat/es/jclic/index.htm
JClic és un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per realitzar activitats interactives com poden ser: trencaclosques, associacions, paraules creuades...
Però, a diferència del Educaplay, aquí les activitats no es presenten de manera individual, si no que solen ser projectes, que indiquen l'ordre en el que s'han de presentar les diferents activitats que el composen.
JClic va sorgir a través de Clic, una aplicació creada a 1992 per educadors i educadores.

A més d'una pàgina web, forma part de la plataforma JAVA, que és un projecte de còdig obert i funciona en diversos entorns i sistemes operatius.

Existeixen dues maneres d'accedir a les activitats de JClic:
En primer lloc, visualitzant les activitats en un Applet, d'aquesta manera no queden arxivats a cap disc dur. Si no s'obre correctament hem de revisar la configuració de JAVA.
Per una altra banda, Clic té un sistema que permet descarregar les activitats i guardar-les a la biblioteca de projectes de l'ordinador. La biblioteca es crea la primera vegada que el posem en marxa, i per veure els projectes que tenim a la biblioteca si que és necessari descarregar i instal·lar Jclic

Aquesta eina està formada per quatre aplicacions que et permeten crear les activitats corresponents:


  • JClic applet
Un "applet" que permet incrustar les activitats JClic en una pàgina web.
  • JClic player
Un programa independent què, una vegada instal·lat permet realitzar les activitats des del disc dur de l'ordinador (o des de la xarxa) sense que sigui necessari estar connectat a Internet.
  • JClic author: 
L'eina d'autor que permet crear, editar i publicar les activitats d'una manera més senzilla, visual e intuïtiva. 
  • JClic reports
Un mòdul de recollida de dades i generació d'informes sobre els resultats de les activitats fetes pels alumnes.
El primer mòdulo (applet) es descarrega automàticament la primera vegada que es visita alguna pàgina que contingui un projecto JClic incrustat. 






Tot el que hem fet servir per crear aquesta entrada ho hem afegit a la part acadèmica de Symbaloo, aqui deixem una captura de pantalla:




CONCLUSIONS


Com a conclusió d'aquest darrer taller puc dir que he vist molta utilitat en aquestes eines, i a més, em sento en un món més desconegut, ja que tothom va a les eines ja conegudes o més populars, però realment tenim a l'abast de la mà moltíssimes eines amb les que treballar amb els infants. 
Aquestes eines et permeten adaptar el procés d'ensenyament-aprenentatge de manera que tu decideixes com i quins coneixements transmets.
Per tant, crec que ha estat dels tallers més interessants i que ens servirà de molt en un futur.
És important saber fer aquesta combinació entre teoria i pràctica. Encara que els continguts els donis a vegades de forma teòrica, pots reforçar o assentar els coneixements d'una manera que resulti més atractiva pels nens i nenes. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario