viernes, 25 de octubre de 2013

Dues eines per crear material multimèdia

Hem elegit dues eines per creació de material multimèdia molt diferents: Per una banda, el Camptools, que principalment serveix per la creació de mapes conceptuals, i el ClassTools, que ens permet la creació de jocs per afavorir l'assoliment de coneixements.
  • CMAPTOOLS
El CmapTools és una eina que serveix per fer mapes conceptuals i parescuts d'una manera senzilla. Es tracta d'un programa que s'ha d'instal·lar a l'ordinador per poder fer ús d'ell, per tant no compta amb una URL, sinó que és una plataforma que podem tenir de forma permanent a l'ordinador.

Aquest programa és de software lliure, i a més pot ser instal·lat tant en Windows com en Mac, el que facilita l'ús del mateix. No és una eina que únicament serveixi pels mestres o pels alumnes, si no que té una gran utilitat per les dues parts; els mestres podran fer mapes conceptuals senzills per tal de que l'alumnat entengui millor un concepte, o donar-li a mitges per que l'acabin ells. I, per una altra banda, la'alumnat podrà fer-lo servir per fer-se els seus propis mapes conceptuals per estudiar o per sintetitzar la informació.

Una de les avantatges amb les que compta, és què és gratuït, per tant es podria utilitzar a les aules sense cap tipus de cost, únicament amb els ordinadors portatils que ja la majoria tenen, i també en diferents idiomes: Castellà, Anglès. Portugués. Alemany, Francès. Italià, Xinès i Japonès.

Aquest programa també té la possibilitat de compartir els mapes conceptuals que hagis creat a qualsevol pàgina d'Internet, sense necessitat de tenir el programa instal·lat per poder veure-lo. Existeixen serveis públics on es poden penjar els esquemes i els arxius adjunts a aquest.

Ara passarem a explicar com utilitzar aquesta eina, quines possibilitats presenta, i les avantatges en respecte a altres programes que tenen la mateixa funció. Hem de tenir en compte que ens centrem més en els mapes conceptuals perquè és la major utilitat per la que és instal·lat el software, però també permet la possibilitat de crear diagrames.

Una de les opcions que presenta la plataforma CmapTools és crear mapes conceptuals web amb arxius adjunts o enllaços a altres pàgines web.

A més, si fas diferents mapes conceptuals, després tens la possibilitat d'unir-los, d'enviar-los per correo, incorporar imatges o videos etc.

Una de les eines que també posseeix el CmapTools és la possibilitat de guardar el mapa conceptual en format d'imatge. Hem de tenir en compte que potser no tothom té aquesta plataforma instal·lada a l'ordinador, i per això és molt útil poder canviar el format i poder compartir-lo com si fos una imatge normal. A més d'en format d'imatge, també té la possibilitat de guardar en formats: PDF, SVG, pàgina web, arxiu XML etc.

Finalment, redactarem algunes de les seves funcions bàsiques per la creació de mapes conceptuals que ens permet aquesta plataforma:

- Adherir nous conceptes i paraules d'enllaç
- Canviar el color i tipus de lletra dels conceptes
- Canviar el grossor i color de les línies que envolten els conceptes
- Opció d'ingressar símbols matemàtics
- Possibilitat d'elegir el format on estarà ficat el concepte (cercle, quadrat...)
- Afegir sombres als objectes
- Canviar el color de fons dels objectes
- Aliniar el text (esquerra, dreta o centre)
- Permet veure una presentació preliminar de l'esquema
- Funcions bàsiques com: desfer, copiar, aferrar... tant un com tots els conceptes que apareixen
- Corrector ortogràfic
- Permet fer anotacions al maya
- Es pot guardar en format vertical o horizontal.





  • CLASSTOOLS: APRENEM JUGANT
Classtools és una eina molt útil per crear jocs educatius, activitats i diagrames en flash. També permet la creació de llibres virtuals, el que serà de gran utilitat a l’aula.

A diferencia del CmapTools, no és una plataforma, si no una pàgina web, i la seva URL és: www.classtools.net. La pàgina web està totalment en anglès.

S’executa a través de la pàgina web i pots compartir aquests jocs creats a un blog, pàgina web etc. Per fer-ho, és suficient amb fer click en la icona “compartir en web”.

Aquesta eina és de gran utilitat pels mestres i pels alumnes, ja que, encara que el joc el creïn els mestres, pot servir per treballar conceptes amb l’alumnat: des de crear continguts de classe per avaluacions o per treballar-los a casa, fins crear jocs o concursos per fer una classe més dinàmica.

El fet de que els alumnes creïn els jocs porta una mica més de feina, per aquest motiu seria una bona idea que es treballés en grups i no de forma individual, perquè així la intervenció del mestre sigui més efectiva, ja que en una pàgina en anglès, probablement la majoria dels alumnes tindran dubtes.
Però, és important que l’alumnat comenci a experimentar amb aquests tipus d’eina encara que sigui amb les funcions bàsiques de la mateixa.

El gran avantatge que presenta aquesta eina és la varietat de possibilitats per crear jocs. Això, permet adaptar aquests jocs als continguts que s’estiguin treballant per aconseguir els objectius marcats.
És important dir que no cal que cada usuari es faci un compte per poder fer-hi ús, és suficient amb entrar en la URL i de forma gratuïta.

Dins d’aquesta pàgina, trobem un apartat que es diu “Templates”, on el sistema per crear un joc és molt senzill. Per exemple, al joc “Arcade game generator”, hi ha la opció d’escriure deu preguntes diferents amb les respectives respostes, i a partir d’aquí es presenten diferents formes de jugar, diferents varietats d’un mateix joc. D’aquesta manera, l’alumnat pot jugar al que li faci més ganes treballant els mateixos continguts. També compta amb el conegut “Fakebook”, una còpia a la xarxa social però que permet captar l’atenció de l’alumnat i utilitzar-la de forma didàctica.





  • REFLEXIÓ FINAL
Com a conclusió després d'haver fet una reflexió conjunta de les eines seleccionades pels companys, puc dir que totes i cada una d'elles tenen una utilitat a l'aula. 

He pogut observar que hi ha una gran varietat, tant de formats com d'utilitat. Hem vist programes per crear jocs interactius, còmics... de gran dificultat com per exemple Sony Vegas, amb el que necessites uns coneixements previs informàtics, com un més senzill per crear diplomes. 

Això no vol dir que un sigui més bó que un altre, tots aquests s'han de saver combinar de manera efectiva per aconseguir l'atenció i divertiment de l'alumnat. 

A més, cada eina ha estat molt be defensada, perquè s'ha cercat utilitat tant per part del mestre com per part de l'alumnat, i això és important. Evidentment, la base és que el mestre sàpiga utilitzar aquesta eina, però això no és suficient. L'alumnat ha de ser part activa del seu aprenentatge, i per aconseguir-ho és important que participin en les eines multimèdia, que experimentin. 

Per tant, podem dir que tenim moltes portes obertes en el dia de demà; hi ha una varietat infinita per fer les nostres classes més dinàmiques i efectives. El que hem d'aconseguir és no seguir amb l'aprenentatge tradicional, si no complementar el llibre de text amb aquestes eines per facilitar l'aprenentatge. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario